Z dobrego upieczesz najlepsze!

Śledztwo w sprawie cupcakes

Kojarzone z muffinkami, ozdobne, doskonale sprawdzają się zamiast tortu: nie trzeba ich kroić i wyglądają tak uroczo, że aż trudno im się oprzeć. Amerykanie nie wyobrażają sobie bez nich życia, ale miniciasta kuszą z witryn sklepowych również mieszkańców innych krajów. Skąd się wzięły? Co sprawiło, że stały się tak popularne? W artykule prześledzimy losy tego słodkiego smakołyku.

Jak powstały cupcakes?
Na początku warto wyjaśnić skąd się wzięła nazwa przysmaku – tu nie ma wielkiego zaskoczenia. Odwołuje się ona do angielskiego słowa „teacup” oznaczającego filiżankę. Analogicznie do tego wyrazu powstało określenie „cupcake’ („cup” – kubek, filiżanka „cake” – ciasto) nawiązujące do rozmiaru apetycznego ciastka. Jako ciekawostkę warto podać, że przez Anglików bywa także nazywane „fairy cake” czyli baśniowe ciastko.
Może się wydawać, że cupcakces są stosunkowo nowym „wynalazkiem”, ale jak donoszą różne źródła ów przysmak ma całkiem długą historię. Pierwszy przepis na miniaturowe ciasta pojawił się w 1796 roku w „Amerykańskim gotowaniu” autorstwa Amelii Simmons. A termin „cupcakes” po raz pierwszy został użyty w 1828 r. w publikacji „75 przepisach na ciasta, ciastka i słodycze”, czyli książce kucharskiej Elizy Leslie.
W XIX w. słowo to miało dwa różne znaczenia: albo oznaczało ciastko wielkości filiżanki albo wyrób cukierniczy, którego składniki odmierzało się filiżanką. Z czasem utrwaliło się pierwsze ze znaczeń.

Fenomen miniaturowych ciast
Cupcakes stały się popularne na początku XXI wieku, gdy w nowojorskie sklepy w których można je kupić zostały pokazane w amerykańskich serialach (a szczególnie w „Seksie w wielkim mieście”). Inną popularyzatorką cupcakes była Rachel Kramel Bussel, autorka bloga Cupcakes Take The Cake. A w 2010 roku prezenterka telewizyjna Martha Stewart opublikowała książkę kucharską poświęconą temu specjałowi.
Ale to jeszcze nie koniec kariery słodkich babeczek. Z czasem zaczęły się nawet pojawiać w telewizji programy (reality shows) poświęcone pieczeniu i sprzedawaniu tych niewielkich i bogato dekorowanych pyszności.

Zostały nawet przeprowadzone badania na temat fenomenu cupcakes. Dr Gavin Smith: socjolog z City University of London postawił tezę, że popularność tego ciastka jest związana z nostalgiczną tęsknotą za tym co minęło: czynnościami które przynosiły radość i smakami dzieciństwa i młodości. A że równocześnie popularność gotowych produktów rośnie i coraz więcej osób nie ma czasu na spędzanie czasu w kuchni – łasuchy z całego świata coraz chętniej zamiast samodzielnie piec ciasta sięgają po cupcakes, które przywodzą na myśl to co doskonale znane i co zapewnia im poczucie bezpieczeństwa.

Cupcakes a muffiny
Po przedstawieniu dziejów słodkiego specjału warto odpowiedzieć na pytanie: „Czym właściwie są cupcakes”? A jako, że najczęściej są mylone z muffinkami przedstawimy różnice między tymi dwoma ciastkami.

Wiele osób sądzi, ze różni je jedynie barwna dekoracja obu przysmaków, ale tak naprawdę jest to kwestia poboczna. Podstawową różnicą między nimi jest sposób przyrządzenia obu specjałów. Muffinki powstają przez zmieszanie składników suchych, a dopiero później połączeniu ich ze składnikami mokrymi. Zaś w przypadku cupcakes nie ma takiej zasady. Inną różnicą jest to, że do przygotowywania pierwszych z nich używa się oleju, zaś drugich – masła. I wreszcie kwestia smaku – muffiny mogą być podawane na słodko lub słono, natomiast cupcakes są raczej zbliżone do biszkoptów, bardziej puszyste i zawsze słodkie.

Jak się mają cupcakes w Polsce?
Na fali popularności cupcakes także w Polsce stopniowo pojawiają się cukiernie oraz kawiarnie, których główną ofertą stanowią ozdobne miniaturowe ciasta. Dekoracyjne słodkości można kupić również w centrach handlowych. W tej chwili są oferowane głównie w dużych miastach, ale z czasem prawdopodobnie dotrą do mniejszych miejscowości.

Uroczy wygląd oraz łatwość dopasowania przysmaku do okazji – to oczywiste zalety cupcakes. Ale najważniejszą z nich jest to, że stanowią część kultury popularnej: są stale obecne w mediach, co zwiększa popyt na nie oraz sprawia że stają się obecne w codziennym życiu. A że każdy ma od czasu do czasu ochotę na małe co nieco i trudno jest się oprzeć słodkiej pokusie jest duża szansa, że cupcakes zadomowią się w naszym kraju na dobre.

mapa strony Projekt i wykonanie Omnibrand we współpracy z ROXX Media